Edukacja nieustająca w koncepcji Jana Amosa Komeńskiego

DSpace/Manakin Repository

Show full item record

Title Edukacja nieustająca w koncepcji Jana Amosa Komeńskiego
Autor: Sitarska, Barbara
URI: http://hdl.handle.net/11331/3257
Date: 2014
Źródło: Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne. Seria Pedagogika. Nr 1 (2014), s. 189-208
Abstract: Jan Amos Komeński należy do wielkich uczonych o powszechnym dorobku ogólnoludzkiej kultury. Fenomen jego twórczego talentu objawia się w kilku wymiarach równocześnie i obejmuje głównie religię, filozofię, pedagogikę i politykę. Wielowiekowa tradycja przedstawiła uczonego głównie jako pedagoga, pragnącego gruntownego zreformowania zastanego systemu szkolnego, uczynienia szkoły instytucją twórczą i dostępną dla wszystkich z ojczystym językiem nauczania na poziomie elementarnym, z organizacją klaso-wo-lekcyjną, z nowoczesnym programem kształcenia i podręcznika-mi, których był twórcą. W ostatnim okresie odbiera się Komeńskiego jako twórcę dzieł uniwersalnych, jako XVII-wiecznego, równie postępowego, co utopijnego reformatora szkolnictwa i przednaukowej pedagogiki, głównie dydaktyki pojmowanej jako sztuka nauczania i wychowania oraz propagatora ustawicznego kształcenia, jako najważniejszej podstawy naprawy świata. Tę pierwszą bardziej upowszechniano w środowisku nauczycielskim, tę drugą w kręgu uczonych – pedagogów i filozofów. Liczne jego publikacje były jednak adresowane do ogólnego odbiorcy.

Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics