Tradycyjne techniki graficzne wypukło- i wklęsłodrukowe i ich wpływ na współczesne wypowiedzi artystyczne

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Mazek, Agnieszka
dc.date.accessioned 2018-03-06T09:56:06Z
dc.date.available 2018-03-06T09:56:06Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Sztuki wizualne w edukacji. Cz. 1, Patrzę - widzę - wiem / redakcja naukowa Janina Florczykiewicz, Tomasz Nowak. - Siedlce : Pracownia Wydawnicza Wydziału Humanistycznego, 2016, s. 71-88 pl
dc.identifier.isbn 978-83-64415-71-5
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11331/1839
dc.description Celem artykułu jest ukazanie wpływu tradycyjnych technik wypukło- i wklęsłodrukowych na współczesne wypowiedzi artystyczne w dziedzinie grafiki. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy w dobie cyfryzacji jest jeszcze miejsce w sztuce na tradycyjne techniki graficzne? Artykuł przybliża czytelnikowi zarówno ogólne i podstawowe wiadomości na temat grafiki (np. etymologię słowa lub sposób numerowania odbitek), jak również zaznajamia z poszczególnymi technikami graficznymi, tak wypukło- jak i wklęsłodrukowymi (kamienioryt, drzeworyt, linoryt, miedzioryt, sucha igła, mezzotinta, akwaforta, akwatinta). Z artykułu czytelnik dowiaduje się, jak i kiedy powstała dana technika i na czym polega. Artykuł prezentuje też szereg nazwisk wielkich twórców tworzących w danej technice tak dawniej, jak i dziś. Autorka opisując dawne techniki graficzne i prezentując przy tym współczesnych artystów dowodzi, że tradycyjne techniki graficzne wciąż są żywe w świecie grafiki, a nawet stają się często podstawą do tworzenia nowych technik i eksperymentalnych rozwiązań pl
dc.description.abstract The main goal of the article is to show the influence of traditional intaglio and relief printing techniques on the modern artistic expression in printmaking. The author tries to answer the question: Is there still a place in art for traditional printing techniques in our digitalised world. The article focuses on basic information about print making (the etymology of the word, the method of numbering the prints, etc) as well as on various techniques such as stonecut, woodcut, linocut, copperplate, dry point, mezzotint, etching and aquatint. The reader learns from the article when each technique was invented and how to make prints. The author also presents famous printmaking artists from the past and those living now. By presenting traditional printing methods and introducing modern artists, the author tries to prove that old printing techniques are still a vital element of the printmaking world and very often are the keystone in inventing new methods and experimental solutions pl
dc.language.iso pl pl
dc.publisher Pracownia Wydawnicza Wydziału Humanistycznego pl
dc.rights Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Akwaforta pl
dc.subject Akwatinta pl
dc.subject Grafika pl
dc.subject Aquatint pl
dc.subject Etching pl
dc.subject Graphics pl
dc.title Tradycyjne techniki graficzne wypukło- i wklęsłodrukowe i ich wpływ na współczesne wypowiedzi artystyczne pl
dc.type Book chapter pl


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics