Integracja w przedszkolu

DSpace/Manakin Repository

Show full item record

Title Integracja w przedszkolu
Tytuł równoległy: Integration of kindergarten
Autor: Jagiełło, Ewa; Klim-Klimaszewska, Anna; Zacharuk, Tamara
URI: http://hdl.handle.net/11331/1801
Date: 2009
Źródło: Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy. - Z. 9 (2) 2009, s. 149-159
Abstract: Temat niniejszego artykułu dotyczy wprowadzenia równoległego systemu liczenia do tego, którym posługujemy się na co dzień. Nasz eksperyment matematyczny obejmuje najstarszą grupę przedszkolną - sześciolatki. Ponieważ są to małe dzieci, więc nie sposób wprowadzać nowego zagadnienia metodą wykładu. Musimy przenieść się do świata baśni wykorzystując „fantastyczne” postacie oraz nawiązując do sytuacji z życia codziennego, zabaw, gier i zagadek. Z wieloletnich doświadczeń wynika, iż doskonałym narzędziem przynoszącym efekty w przekazywaniu wiedzy matematycznej, nawet dość skomplikowanej, jest pieniądz. Dzieci od najmłodszych lat towarzyszą rodzicom przy zakupach, gromadzą w skarbonkach pieniążki na swoje potrzeby. Dlaczego system dwójkowy? Ponieważ nie jest potrzebny zbyt duży, skomplikowany zakres liczenia. Wystarczy, aby przedszkolak posiadał umiejętność liczenia do dwóch, a przecież potrafi to już trzylatek, kiedy po raz pierwszy przekracza próg przedszkola. Nadrzędnym celem tych zajęć jest lepsze i sprawniejsze zrozumienie układu dziesiątkowego w początkowych klasach szkoły podstawowej. Zwłaszcza zagadnienia przenoszenia jedności rzędu wyższego do rzędu niższego i zamiana jej na 10 jednostek rzędu niższego. Jest to abstrakcja nie tylko dla sześciolatka, lecz także dla dziesięciolatka. Wprowadzając liczebniki dwójkowe od początku nauki, z jednej strony budujemy powoli drugi język dla liczb, z drugiej strony mamy łatwe odniesienia geometryczne na osi liczbowej. W ten sposób pojęcie liczby staje się bogatsze i pełniejsze. Wykorzystujemy więc możliwości, jakie daje strefa najbliższego rozwoju Wygodzkiego
Description: The routine teaching procedures give little opportunity to explore the zone of proximal development of Vygodzki. Our poster is about an attempt to explore this idea of Vygodzki in a non routine way. Speaking mathematically, it is about binary numerals for numbers, i.e. counting binary, used as a parallel way of counting, beside our normal decimal system. The experiment involved six year olds. The method was by several narrations, some of them about fantasy characters and some very realistic, referring to every day experience, using money, games, and riddles. We know from our experience as teachers that one of the most effective ways of arranging learning environment for micro world of numbers is creating situations for using money, like shopping, comparing prices etc. The reason for using binary arrangements is that in order to show the structure of the binary system, the numbers involved are small and easy to represent in the concrete way. The representation by money in "Binary Land" plays the role of sort of abacus. The grouping of smaller units into higher units in the binary system is easy to motivate and to grasp. Using binary numerals, it is also easy to represent numbers on the number line, and to make early connection between geometry and spatial imagination and numbers. In fact counting by doubling, and even performing arithmetical operations by doubling is used in some places in contemporary societies and was used in the past. The related abacus like arrangements for numbers along with decimals still exist and are used successfully, e.g. the soroban, actually used in Japan or China. Using various concrete representations for numbers is a stimulating enrichment, which enables children to enrich their language and their world of numbers

Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Uznanie autorstwa 3.0 Polska Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics