Teatr osób niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście inkluzji społecznej (Studium przypadku na przykładzie grupy teatralnej „Rabarbar”)

DSpace/Manakin Repository

Show full item record

Title Teatr osób niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście inkluzji społecznej (Studium przypadku na przykładzie grupy teatralnej „Rabarbar”)
Tytuł równoległy: The theatre of mentally handicapped people in the context of integration (Case study based on the theatre group „Rabarbar”) Teatr
Autor: Juszczak, Justyna
URI: http://hdl.handle.net/11331/1755
Date: 2013
Źródło: Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy. 2013, z. 13 (6), s. 113-128
Abstract: Artykuł „Teatr osób niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście inkluzji społecznej” jest studium przypadku zespołu „Rabarbar”, działającego przy PŚDS w Mińsku Mazowieckim oraz ŚDS przy MOPR Siedlce. Grupa teatralna złożona jest z 26 osób niepełnosprawnych intelektualnie. Opisana historia przedstawia wpływ teatru na rozwój psychospołeczny niepełnosprawnych aktorów. W tekście szczególnie zwrócono uwagę na aspekt społecznych właściwości teatru. Spektakl pt. „Ciaptak czyli rzecz o tolerancji” zaprezentowano w perspektywie integracji osób niepełnosprawnych ze społecznością lokalną. Sztuka miała charakter społeczny i została skierowana do młodzieży ponadgimnazjalnej. Młodzież pełnosprawna wspólnie z osobami niepełnosprawnymi przygotowała projekt teatralny „Ciaptak”, który poruszał tematykę dotyczącą akceptacji oraz wykluczenia. Przedstawiono także zagadnienie, na ile i jaka powinna być integracja, aby była trwałą i pozytywną zmianą w środowisku lokalnym. Wskazano na ważną wartość inkluzji społecznej poprzez teatr w społeczności lokalnej na przykładzie grupy teatralnej Rabarbar.
Description: The article is entitled “The theatre of mentally handicapped people in the context of integration (case study based on the theatre group “Rabarbar”)”. The article describes the history of the theatre group “Rabarbar”, where the actors are mentally handicapped people. It presents methods of working with the mentally handicapped, with the special consideration to a drama method. The influence on life of the handicapped is analysed throughout the text, as well as the improvement of social skills of the handicapped actors through taking part in theatre classes. The article points to the integrative properties of the theatre and its social character. It describes, among other things, the project called “Ciaptak”, the aim of which was to integrate adolescents with a group of the mentally handicapped and promote tolerance and positivity. It also underlines the important role of the theatre “Rabarbar” in local environment in the perspective of social integration.

Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Uznanie autorstwa 3.0 Polska Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics