O Repozytorium | Instrukcja | Regulamin | Kontakt | Login
Title | Przezwiska nauczycieli |
Autor: | Rojanowska, Dorota |
URI: | http://hdl.handle.net/11331/1609 |
Date: | 2017 |
Źródło: | Психология сегодня: взгляд современного студента: cборник материалов XII международной студенческой научно-практической конференции по психологии. Брест, 28 апреля 2017 года / под общей редакцией Е.Е. Марченко. Брест 2017, s. 161-164 |
Abstract: | Artykuł podejmuje jeden z aspektów życia uczniowskiego, a mianowicie przezwiska nauczycieli. Głównym celem badań było poszukiwanie powodów nadawania nauczycielom przezwisk. Do napisania tego artykułu wykorzystano dwie metody badawcze: obserwacji z użyciem techniki obserwacji niestandaryzowanej i metody dialogowej w formie swobodnie prowadzonej rozmowy w celach badawczych. W badaniach posłużono się rozmową indywidualną i grupową, rozmową bezpośrednią i pośrednią oraz rozmową opartą na słuchaniu biernym i czynnym, głównie w odniesieniu do zagadnienia przezwisk nauczycieli. Z przeprowadzonych obserwacji i rozmów z uczniami wyróżniono kilka powodów, motywów nadawania przez nich przezwisk nauczycielom. W toku badań wyłoniono nazwy utworzone od: 1) nazwiska, imienia lub z nimi się kojarzące; 2) wyglądu zewnętrznego; 3) cech charakteru, temperamentu, poczucia humoru; 4) sposób mówienia; 5) nauczanego przedmiotu; 6) stosunku do uczniów; 7) powstałe w wyniku zdarzeń sytuacyjnych; 8. cech szczególnych, np. głośnego mówienia, powtarzania pewnych słów czy zwrotów, chrząkania, dowcipkowania, robienia min, itp.; 9) cech mieszanych; 10) trudne o jednoznaczną genezę czy nadane przypadkowo; 11) zwyczaju nadawania przezwisk w danej szkole. |
Description: | Artykuł napisany pod kierunkiem dr Agnieszki Roguskiej, pochodzi z konferencji: ХII Международнaя студенческaя научно-практическaя конференцaя «ПСИХОЛОГИЯ СЕГОДНЯ: ВЗГЛЯД СОВРЕМЕННОГО СТУДЕНТА» 28 апреля 2017 г. Organizator: Брестский государственный университет имени А.С. Пушкина, Brześć (Białoruś). |
The following license files are associated with this item: