Kapitał intelektualny jako generator wartości przedsiębiorstwa

DSpace/Manakin Repository

Show full item record

Title Kapitał intelektualny jako generator wartości przedsiębiorstwa
Autor: Bombiak, Edyta
URI: http://hdl.handle.net/11331/1431
Date: 2017-08-02
Źródło: Zarządzanie organizacjami a ryzyko / red. nauk.: Janusz Toruński, Henryk Wyrębek. - Warszawa : Wydawnictwo Studio EMKA, 2011, s. 317-335
Abstract: Przez wiele lat o istocie przedsiębiorstwa i jego zdolnościach konkurencyjnych decydowały aktywa materialne i finansowe, jednak wraz z rozwojem cywilizacyjnym źródła przewagi ewoluują. W ostatnich latach jesteśmy świadkami rewolucji polegającej na przejściu do ery gospodarki opartej na wiedzy, w której niematerialne zasoby bazujące na wiedzy stają się czynnikiem generującym wartość przedsiębiorstwa. Do aktywów tych należą ludzie, ich wiedza i umiejętności, systemy organizacyjne, bazy danych, patenty, relacje biznesowe tworzące kapitał intelektualny organizacji. Każde przedsiębiorstwo posiada te aktywa, jednak nie wszystkie doceniają ich znaczenie. Stąd często aktywa niematerialne pełnią rolę pasywną w organizacji i nie wpływają na generowanie jej wartości. Dla zapewnienia rozwoju współczesnych firm ważna jest identyfikacja posiadanego kapitału intelektualnego oraz efektywne nim zarządzanie. W rozdziale omówiono specyfikę i znaczenie aktywów niematerialnych w organizacji, istotę kapitału intelektualnego, wybrane metody jego pomiaru oraz wyzwania związane z raportowaniem na temat tego kapitału. Przedstawiono także przykład wyceny kapitału intelektualnego z wykorzystaniem metody VAIC

Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Uznanie autorstwa 3.0 Polska Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics